Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tavaszi fáradtság

2009.03.12

Tavaszi fáradtság

 

   

ImageEljött az idő, hogy beszéljünk róla. Látszólag véget értek a hideg téli napok, és most egy új korszak veszi kezdetét. Reggelente végre madárcsicsergésre ébredhetünk, ami egyértelmű jele annak, hogy beköszöntött a tavasz.

 

Ez az időszak azonban nem mindenki számára jelenti a felhőtlen boldogságot, és egészséget. Ahogy belépünk a márciusba, egyre több ember panaszkodik egyfajta fura érzésről, ami már szinte krónikusnak számít. Nagy valószínűséggel Ön is átélte már azt az érzést, amit manapság gyakorlatiasan csak tavaszi fáradtságnak hívunk.

 

A tavaszi fáradtság csak részben tartozik a „fáradtság” kategóriába, ezért igazán megérdemli ez a jelenség, hogy beszéljünk róla és egy remek akció keretében megszüntessük.

 

Már szinte általános jelenségként hangoztatják az emberek a tavasz beköszöntével, hogy „itt a tavasz, rám tört a tavaszi fáradtság, úgyse tudok semmit tenni, kivárom, míg elmúlik”. Ha valóban tehetetlenek lennénk, akkor kivétel nélkül minden embernek szenvednie kellene tőle, de ez nem így van. Nézzünk utána egy kicsit, hogy mi is okozza ezt a jelenséget, amibe oly szívesen burkolóznak az emberek.

 

Miért vagyunk fáradtak?

Nagyon sokan fáradtak. Foghatjuk az életvitelre, foghatjuk a táplálkozásra, vagy a sok munkára. A most soron következő legjobb kifogás, hogy beköszöntött a tavasz, és ettől a fáradtságunk átmegy tavaszi fáradtságba.

 

Mondhatunk akármit, ehetünk akármit, érezni fogjuk magunkon, mintha ki lennénk merülve és szétszórt lenne a figyelmünk. Így nem mondható túl hatékonynak az életvitelünk. Csak egy kicsit álljunk meg és vizsgáljuk meg, hogy mit is csinálunk, mégis mi okozza ezt a krónikus fáradtságot, ami akár heteken keresztül uralkodhat az emberen. Nyilván Ön sem szeretne túl hosszú ideig ilyen rossz közérzettel élni…

 

Az ugye adott tény, hogy az életkörülmények télen kedvezőtlenebbek. Jóval kevesebb ideig van világos, hideg van, és nélkülözzük a napfényt is. Általában kevesebbet vagyunk a szabadban, mint tavasszal és nyáron, így kevesebbet is mozgunk. Mivel a szervezet ez által eleve kevesebbet kap vitaminokból, természetes, hogy a tartalékokat pusztítja, illetve, hogy ezekből hiány keletkezik.

 

Azok, akiknél nyoma sincs a tavaszi fáradtságnak, rendszeresen napi vitaminadagot szednek már a téli hónapokban, így kizárják már a lehetőségét is az állapot kialakulásának. Azon túl, hogy ilyenkor az ember lassabbnak, fáradtabbnak érzi magát, a kedve is rosszabb. Levertebb, ami jelentősen kihat a munkájára, kapcsolataira. Ám ez a helyzet nagyon egyszerűen kezelhető.

 

De mi az, ami hiányzik?

B-vitamin

A tavaszi fáradtság nem feltétlenül csak fizikai fáradtságot jelent. Ha már kicsit nehezebben gondolkodunk, mondhatni lassabban forognak az agytekervények, mint eddig, az annak a jele, hogy szellemileg is kimerültünk. Természetesen ez a probléma sem orvosolhatatlan. Tudta, hogy a B-vitamin család összes tagja nagyon fontos hatással bír az agyi tevékenységre? A B1-vitamint például pont emiatt morális vitaminnak is szokták nevezni. Fogyasztása különösen fontos olyan emberek számára, akik tanulnak, vagy folyamatosan szellemi munkát végeznek. A B-komplex vitaminokat régóta úgy tartják számon, mint stressz-oldó tápanyagokat. Fontos szerepet töltenek be az idegek és az agy egészségének fenntartásában, ezért hiányuk jelentősen befolyásolja az idegrendszer működését. Ha meg akarunk birkózni a stresszel , a legjobb, ha B-komplex fogyasztásával kezdjük.

Ha a napi étrendünkbe valamilyen formában beiktatjuk a B-vitaminok fogyasztását, akkor már legalább a szellemi frissességünkért tettünk valamit. De mit lehet tenni, hogy fizikálisan is aktívabbak legyünk?

 

C-vitamin

A C-vitamin felhalmozódott hiánya okozza az izmok fáradtságát tavasszal, illetve évszaktól függetlenül bármikor. Amennyiben rendszeresen küzd ezzel a problémával, az annak a jele, hogy a szervezetében lévő C-vitamin raktárak kiürültek. Ezt természetesen könnyű pótolni, csupán egy jó minőségű C-vitamin készítmény kell hozzá. Még ennél is jobb, ha beiktatja a napi étrendjébe a C-vitaminban gazdag gyümölcsöket és zöldségeket óriási mennyiségben.

Ez a csodálatos vitamin nem csak az izomgyengeségen segít, emellett még számos pozitív tulajdonsággal bír. Az egyik legjobb antioxidáns tápanyag, ezáltal védi szervezetünket a káros hatásoktól. Emellett hozzájárul a haj, bőr, és a köröm egészségének megtartásához. Tehát, ha Ön valamelyiket ezek közül valamelyik minőségével nem elégedett, mindenképpen fogyasszon rendszeresen C-vitamint. A hatás nem marad el, ezt garantáljuk.

 

D-vitamin

Mi az a vitamin, amit minden állat az ételével fogyaszt el, az ember pedig képes rá, hogy maga állítsa elő, ha napfény éri a testét? A D-vitamin. Ez a hormonszerű vitamin szédületesen sok élettani folyamatban vesz részt. Hiánya számtalan betegség forrása lehet.

A D-vitamin pótlásának legjobb és legolcsóbb módja a napsütés. Ennél egyel kevésbé jó, de napsütés hiányában remek alternatíva a szolárium. Amennyiben sem ez, sem az nem oldható meg, akkor nincs más, tegyük azt, amit a medvék, a tengeri malacok vagy az eszkimók. Együnk D-vitamint. A legjobb és legolcsóbb forrás a különféle étrendkiegészítő halmáj olaj kapszulák. Ezek remekül adagolhatók, és tárolhatók a sötét téli napokra is.