Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nordic Walking

2009.03.01

 

Nordic Walking



A finn eredetű új wellness-trend, a nordic walking - magyar nevén síjárás - főleg abban különbözik a hagyományos gyaloglástól,illetve a power walking-tól, hogy közben speciális botokat használunk, így nem csak lábainkat terheljük, hanem felsőtestünket is megmozgatjuk.

 

A nordic walking története



A nordic walking ugyan viszonylag új sportág, mégis fellelhetők előzményei, mégpedig a 30-as években. Ekkor ugyanis egyes sífutók nyári edzésprogramjában szerepelt egy olyan mozgásforma, amely a mai nordic walkinghoz volt hasonló. Messze volt azonban még a nordic walking széles körben - rekreációs és egészségmegőrző sportként - való elterjedése. Hogy miért? Mert a sífutók által használt botok ehhez nem voltak megfelelők: egyrészt túl hosszúak voltak, másrészt kedvezőtlen
anyagtulajdonságaik miatt rendkívüli mértékben megterhelték használójuk ízületeit.

A megfelelő minőségű nordic walking botokat a 90-es évekre sikerült kifejleszteni, s ekkor indult meg a nordic walking önálló sportágként való elterjedése. Először Finnországban és a többi skandináv országokban, majd Amerikában és Japánban kezdték el tömegesen gyakorolni. 2000-ben megalakult az INWA (International Nordic Walking Association), a sportág önálló szervezete.

Az utóbbi években a nordic walking divatja Nyugat- és Közép-Európát is elérte. Magyarországon 2004-ben jött létre a
Nordic Walking Akadémia, amely nordic walking programok szervezésével, kiadványok készítésével és oktatással foglalkozik.

 

A nordic walking előnyei




- A nordic walking bárhol űzhető sport. Legjobb természetesen a szabadban, kellemes környezetben, jó levegőn gyalogolni: így fokozottan érvényesül a nordic walking stressz-csökkentő hatása is.

- A pulzusszám a nordic walking során a karmunka révén minimum 10%-kal magasabbra emelkedik, mint erőgyaloglás alatt. A magasabb pulzusszám két előnnyel is jár. Az egyik az állóképesség gyorsabb fejlődése. A másik a nagyobb kalóriafelhasználás, tehát a hatékonyabb zsírégetés.

- Mivel a nordic walking edzés az összizomzat 90%-át veszi igénybe, az izmok is fejlődnek, méghozzá az ízületek túlterhelése nélkül. Ezért a nordic walking a prevenció és regeneráció alkalmas eszköze is.

- A nordic walking rendszeres gyakorlása révén javul az állóképesség és a testtartás. Kifejezetten jó hatású hátfájás esetén, mivel gyakorlása közben pozitív impulzusok érik a többnyire inaktív alsó háti részeket, továbbá a nyaki részeket is. Eközben a csigolyák anyagcseréje is javul. A nordic walking az ülő életmód által okozott másik fő problémát is segít orvosolni: a botokkal végzett streching által a megrövidült izmokat eredeti hosszukra nyújtja.

- A nordic walking kitűnő családi és közösségi sport, ezért különösen javasolt azoknak, akik szeretik a társaságot, és nem szívesen sportolnak egyedül.

 

A nordic walking botok



A könnyű és ízületkímélő nordic walking botokat a 90-es években fejlesztették ki. Szemben a hagyományos, alumíniumból készült túrabotokkal, a nordic walking botok 98%-ban üvegszálas karbonkeverékből készülnek.
A nordic walking gyakorlásához semmiképpen nem javasolják teleszkópos botok használatát, mivel ezeknél nagy a szétcsúszás veszélye, tehát messze nem olyan biztonságosak, mint a speciális nordic walking botok.
Hogy az edzés valóban ízületkímélő legyen, fontos a megfelelő méretű botok beszerzése.

 

A Nordic Walking technikája - képekben

A Nordic Walking lépései - egyszerűen maga a gyaloglás - nem valami nagy ördöngösség, ám egy rossz beidegződést később korrigálni sokkal nehezebb, mint az elején odafigyelni minden apró mozdulatra, és aztán már ,,csak" menni kell! Íme néhány képes tanács az alapokról.



1. A lépéstávolság növelésével lendületesebbé válik a karmunkánk így növelhetjük a pulzusunkat is.











2. Technika hegyről vagy enyhe lejtőnél a lépések rövidebbek lesznek. A test súlypontja mélyen helyezkedik el és a térdek állandóan enyhén hajlított állapotban vannak.











3. Technika hegyre vagy enyhe emelkedőnél felfelé a test kissé előredől. A lépések az erős karhasználat miatt valamivel rövidebbek lesznek.










4. Kezdéshez keressen egy sík aszfaltos szakaszt és használja a bot hegyén található védősapkát. Ügyeljünk arra, hogy az úton ne legyen apró kavics, mert akkor a bot hátul megcsúszhat.








5. A helyes járásnál a lábtechnika a következő: elindul a gördülő mozgás a saroktól a talpközépen keresztül a lábujjakig, így gyakoroljuk a helyes technikát.









6. A fogás ritmikusan változik, ez azt jelenti, hogy erősen megmarkol, majd elenged (ez általában amikor a csípő mellé ér a bot) ha az utolsó nyomást adja a botra akkor a kéz ujjai teljesen nyitva vannak már.






7. Ideális testtartásnál a fejnek egyenesen a horizont vonalában kell lennie. A vállak ne legyenek felhúzva és a gyaloglás alatt a test súlypontja nem mozoghat felfelé és lefelé.









8. Általában társsal vagy csoportosan végezzük a Nordic Walking edzéseket és így beszélgethetünk is közben.









9. Izzadjunk könnyedén! - ez az új mottó. A Nordic Walking ilyen sport, ahol többek között a váll és a mellizomzat egyaránt dolgozik, a karok erősödnek és ez egyidejűleg a hátizmok mozgását is kiváltja.









10. A Nordic Walking jó közérzetet biztosít és fittséget kölcsönöz, ideális kombinációja az állóképesség és koordinációs edzésnek. Könnyen tanulható és viszonylag olcsó sport, amelyet a szabadlevegőn végezhetünk.









11. Nordic Walking cipő vételekor kimondottan terepre való futócipőt válasszon, főleg ha Ön olyan futó, aki a Nordic Walking edzést is beiktatja. Ezek a cipők az aszfalton való edzésre is alkalmasak.

 



Írta: Galambos László, felsőszintű NW edző és oktató