Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kérdések és válaszok a helyes fogyásról

2009.11.03

A zsír egyike legnagyobb ellenségünknek. Ledolgozására, elégetésére különböző elméletek léteznek. Legalább annyi a tévhit, mint a tény és a tapasztalat. A leggyakoribb kérdésekre kerestünk válaszokat…

 

Mi a zsírégetés legeredményesebb módja?


A legfontosabb a testmozgás. A legcélravezetőbbek a súlyzóval végzett aerob jellegű gyakorlatok: növelik az izom tömegét (mely a természetes öregedés során folyamatosan csökken).

Természetesen az étkezésre is figyelni kell. A lényeg, hogy több kalóriát égessünk el, mint amennyit elfogyasztunk. Ne koplaljunk, mivel a szervezet az éhezésre a zsír raktározásával reagál. A nőknek ráadásul több a zsírsejtjük, mint a férfiaknak, mivel a gyermek kihordásához energiatartalékra van szükségük.

Le kell-e fogyni ahhoz, hogy rendszeres testedzésbe kezdjek?


Mindenképpen kell a mozogás, függetlenül attól, hogy éppen tart-e a fogyókúra, vagy sem. A testmozgás kulcsfontosságú a fogyáshoz és az új testsúly megtartásához. A drasztikus fogyókúra, főleg, ha nem fogyasztunk megfelelő tápanyagokat és elegendő fehérjét, izomtömeg-veszteséget okoz, és legyengíti egész szervezetet.

Honnan tudható, hogy a szervezet zsírt égetett, vagy csak víz távozott el?


A legfontosabb támpont a súlyvesztés gyorsasága. Ha hetente két kilónál több fogy, biztosak lehetünk benne, hogy az elvesztett súly 60%-a vízből és izomból állt. Ez egyáltalán nem jó, mivel az izomtömeg csökkenése miatt még kövérebbnek látszunk, mint egyébként, másrészt lelassul az anyagcsere, ezért könnyebb visszahízni, amit leadtunk.

Melyik hatékonyabb: félóra futás vagy súlyemelés?


Az élénk ütemű aerobik gyakorlatok több kalóriát – azaz zsírt - égetnek el. Egy kb. 60 kilós nő 11 kalóriát éget el percenként, ha 12 km/óra sebességgel fut, míg a súlyemelés alatt percenként körülbelül 6 kalóriát veszít.

Az izomgyakorlatoknak azonban van egy különös sajátossága: a zsírégetést a szervezet akkor is folytatja, ha már abbahagytuk az edzést. Váltogassuk a gyakorlatok intenzitását: a megerőltető gyakorlatokat kövessék könnyebb mozgások. A szervezet a lazább gyakorlatok alatt is ugyanolyan ütemben fogja folytatni a zsírégetést. Ha 30 percen át váltogatjuk az edzés intenzitását, több kalóriát veszítünk, mintha végig egyforma ütemben edzenénk.

Mennyiben segítenek a mesterséges zsírégetők?


A zsírégetést serkentő szerek többsége egy efedra nevű gyógynövényt tartalmaz. A szerek azonban sok esetben mellékhatásokkal járnak (heves szívverés), de súlyosabb gondok is előfordulhatnak, ha más készítményekkel, gyógyszerekkel együtt fogyasztják.

Több zsírt éget el, aki éhgyomorra tornázik?


Ha üres hassal edzünk, szervezetünk nem zsírt fog égetni, hanem glukóz-(szénhidrát)-tartalékait meríti le, és a túl gyors fogyókúrához hasonlóan a zsír mellett elsősorban vizet és izomtömeget veszítünk.
Futás, edzés előtt egyen legalább egy banánt együnk meg.

Teljesen ki kell-e iktatni a zsírt az étrendből?


Csak az ún. telített zsírsavakat tartalmazó zsírok fogyasztását kell csökkenteni, a vörös húsokat, sajtot, vajat. A szervezetnek szüksége van zsírra a hormontermeléshez, a vitaminok felszívásához és a sejtek felépítéséhez, a bőr, a körmök és a haj egészségének megőrzéséhez.

Fogyhat-e valaki csak a hasából, csak a fenekéből?


Sajnos, nem. Az egyetlen módszer, ha a helyi izmokat erősítjük, tornáztatjuk, hogy azok feszesebbnek, laposabbnak, formásabbnak mutassák a kritikus testrészt.