Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fogyás szülés után

2009.09.01

Fogyás szülés után

 

 

Csodadiétát, villámgyors fogyást nem ígérhetünk, de segítünk megtalálni az okát, miért vannak rajtad a pluszkilók, és mitől olyan mozdíthatatlanok. A tartós és egészséges fogyás első lépése, hogy szembenézz saját magaddal: milyen vagyok?

Fogyni bármikor lehet, de szülés után néhány hónappal válik időszerű kérdéssé a legtöbb kismama számára, hogyan is szabadulhatna meg a legegyszerűbben a pluszkilóktól. Beszélgetőtársaim, Dudás Katalin gasztropszichológus, Mezei Elmira táplálkozási szakértő és Veréb Zsuzsa dietetikus rögtön az elején leszögezik, hogy nagyon sok pszichés okkal kell szembenézni, ha az elhízás okait firtatjuk, és ez különösen igaz a kisgyerekkel töltött évekre. Mi, nők úgy vagyunk megalkotva, hogy teljes erőbedobással az utód táplálására, védelmezésére és felnevelésére összpontosítunk. Az anyává válás sokaknál a saját szükségletek egészen végletes háttérbe szorítását eredményezi. De érdemes megkérdezni, hogy miért. Ahogy az Angyalok fogalmaznak: kényelmes, ha megutáljuk magunkat, és ehhez az elhízás az egyik leghatásosabb módszer. A háj szigetelőréteget alkot közted és a külvilág közt, védi belső világodat a támadásoktól. Felmentést ad a szex alól, a mutatós külső alól, az alól, hogy itt és most csábító nőként kelljen fellépned, mert ez az időszak, kezdetben legalábbis, nem erről szól. Ezt azért célszerű tudatosítani, mert természetes, normális jelenség, hogy a szervezeted tartalékol.

Az öt leggyakoribb ok, amiért meghíznak az anyák

Válogass a kínálatból! Rád melyik igaz? Érdemes kideríteni, miért is mutat éppen annyit a mérleg, amennyit, hiszen a leghatásosabb fogyókúra is felesleges marad, ha utána megint ott folytatjuk, ahol a diéta előtt abbahagytuk.

Kép 1. Most megengedhetem magamnak! A közvélekedésben a babavárás és a szoptatás felmentést jelent a falási rohamok ésszerű korlátozása alól. Hiszen kettő helyett eszel! – nyugtatod magad, és megeszed a sokadik süteményt, lángost is. Ezt nevezik az Angyalok élvezeti elhízásnak, hiszen úgy érzed, a korábbi folyamatos fogyókúrák után most végre kényeztetheted magad az evéssel. Azonban a babavárás és a szoptatás a valóságban nem jár akkora energiaigény-többlettel, hogy indokolt volna a hasznos tápanyagot alig vagy egyáltalán nem tartalmazó édességek fogyasztása.

2. Konyhamalac-effektus, vagyis: kötelességednek érzed, hogy minden maradékot felfalj. Hogy miért? Egyrészt kár volna kidobni, hiszen minden főztöd remekmű. Másrészt azzal áltatod magad, hogy ez a kevés igazán nem számít! Ugyanilyen elbírálás alá esik nálad a sütemény széle, a lepotyogó morzsák, a főzés közbeni folyamatos kóstolgatás. Sok kicsi sokra megy!

3. Nincs időd enni! Legalábbis úgy, hogy leülsz a terített asztal mellé, és késsel-villával, annak rendje s módja szerint elfogyasztod az ételt. És mivel nincs időd ilyesmire, ezért egész nap folyamatosan eszel, hol ezt, hol azt. A családot ki kell szolgálni! – ez a jelszavad. Lelkiismeretes anya vagy, aki törekszik a tökéletességre szerettei ellátásában. Magadra persze nem sok időd marad. Nem is ettem semmit egész nap – állítják sokan, akik kutyafuttában, két feladat elvégzése között vagy közben tömik magukat. És hát bizonyos fokig igazad van, az, amit valójában étkezésnek nevezünk, tényleg kimarad az életedből.

4. Nem iszol eleget! Meglepő állítás, de kénytelen vagyok elhinni az Angyaloknak: sokan egyszerűen összetévesztik az éhséget a szomjúsággal, és akkor is esznek, amikor inkább inniuk kellene. A szoptatás szempontjából is fontos, hogy eleget igyál. Praktikus megoldás, ha minden alkalommal, amikor szoptatsz, odakészítesz félliternyi citromos vizet, gyümölcsteát, hígított gyümölcslevet vagy zöldséglevet, rizstejet, és ezt nyomban megiszod, amint rád tör a szomjúságérzet szoptatás közben. Talán a sok tennivaló közepette felejtesz el inni! Ilyenkor segít, ha jókora bögre innivalót helyezel el a lakás különböző pontjain. Arra is figyelj, hogy ne igyál túl sokat (például négy liter normális körülmények közt – tehát nem kánikulában – már túlzás)!

5. Az evéssel tartod ébren magad. A kisgyerekes anyák kevés kivételtől eltekintve gyakran fáradtak, kialvatlanok. Jó volna szundítani egyet, de hát ott vannak a kicsik, akik nem maradhatnak felügyelet nélkül. Ilyenkor jön egy kis ébren tartó evés. Emeli a vércukorszintet, jóleső érzéssel tölt el (valamit azért tettem magamért!!!), megnyugtat valamelyest, higgadtabban viseled a gyerkőcök temperamentumát és rigolyáit.

 

ÉTRENDBE

Az Angyalok mesterhármasa

Minőség: Ne a számokat nézd! Nem kell folyton mérlegre állni, és számon tartani a kilókat, kalóriákat, mert ez felszíni megoldás, hosszú távon nem fog segíteni. A lényeges információ sokkal inkább az, hogy milyen minőségű táplálékot fogyasztasz, és az, amit megeszel, mennyi hasznosítható és értékes tápanyagot tartalmaz.

Mennyiség: Szoktasd magad kis adagok fogyasztásához! Amikor kiürül a tányér, talán sokszor éhesnek érzed még magad. Ez jogos is, hiszen a vércukorszint emelkedéséhez (ez a jóllakottságérzés egyik fontos momentuma) szükség van néhány percre. A tapasztalatok szerint ha vársz öt-tíz percet a repetával, nem is fogod már olyan fontosnak érezni, egyszerűen mérséklődik az éhségérzet.

Rendszeresség: Kerüld az összevissza evést! Az étkezéseknek add meg a módját. Ha csak lehet, ülj terített asztalhoz. Szánj elegendő időt a lassú evésre és a nagyon alapos rágásra.

Kép



Minőségi éhezés

Lehetséges, hogy éppen azért érzel olyan gyakran éhséget, és azért leszel evés után gyorsan újra éhes, mert vitaminokban, ásványi anyagokban, értékes fehérjékben és egyéb tápanyagokban szegény ételeket fogyasztasz. Aki készételeken, finomlisztből készített péksüteményeken, tésztákon, süteményeken, cukros ételeken, zacskós leveseken, chipsen, szénsavas üdítőkön, magas zsírtartalmú felvágottakon, zacskós burgonyapürén él, és elsősorban leveskockával fűszerez, valósággal éhezteti a szervezetét. Hiába tele pukkadásig a gyomor, ha közben alapvető tápanyagok hosszú távon hiányoznak a menüből. Ráadásul a finomított szénhidrátok fogyasztása után hamar újra éhes leszel, mert gyorsan megemelik ugyan a vércukorszintedet, de utána éppen ilyen gyors csökkenést tapasztalunk.

Ha csak azt az egyetlen és voltaképpen pofonegyszerű szabályt veszed figyelembe az étrend tervezésekor, hogy kizárólag értékes tápanyagot tartalmazó ennivalót fogyassz, máris egy sikeres, tartós eredményt hozó „fogyókúra” közepén találod magad, amely voltaképpen semmiben sem különbözik az egyébként is követendő egészséges étrendtől. Vagyis ezekből építkezz: gabona (teljes kiőrlésű liszt), friss, nyers zöldség, gyümölcs, olajos magvak, könnyű húsok, savanyított tejtermékek, természetes fűszerek.

 

ÉTRENDBE

Rágcsák

Jó-jó, de mit tegyek, ha rám tör az éhség, pedig még nem jött el az étkezések ideje, vagy éppen éjszakába nyúlóan fent vagyok? Jogos kérdés, hiszen ilyenkor kerülnek elő a csokik, cukorkák, chipsek, kolbászos kenyerek, pogácsák. Lássuk, miből válogathatsz ezek helyett az öt étkezésen kívüli evésekhez: nyers sárgarépa, karalábé, zeller, fehérrépa, halványítózeller, sütőtök, cékla, cukkini, koktélparadicsom, uborka. Ha valami tartalmasabb rágcsára vágysz: kölesgolyó, almaszirom, aszalt, de nem cukrozott gyümölcs, mandula, dió, puffasztottgabona-szelet. Egyszerre legfeljebb egymaroknyit egyél, és figyelj arra, hogy ne egyél állandóan. Feltétlenül tarts szüneteket!

 

Mi a fogyókúra célja?

Sok diétát adnak el azzal a hálás közönségnek, hogy egyetlen hét leforgása alatt mennyit lehet vele fogyni: például 5-15 kilót! Holott a fogyókúra célja nem x kiló leadása (az ennyire gyors és radikális fogyás veszélyes is), hanem olyan testkép elérése, amellyel elégedett vagy. Érdemes figyelembe venned, hogy szervezeted tudja, mit tesz! Különbséget kell tenni a valós és a vélt túlsúly között is. Lehetséges, hogy nálad már három kiló leadása is drámai változást hozna abban, ahogyan magadat látod. Egy eredetileg 150 kilós páciensnél az ötven kiló leadása sem eredményezett látványos változást a külsőben, de ahhoz éppen elég volt, hogy az illető sokkal jobban érezze magát a bőrében. A változás mélységét az is jelezte, hogy sokévi hiábavaló próbálkozás után sikerült teherbe esnie.

 

ÉTRENDBE

K betűsök száműzetésben?

Tévhit, hogy szoptatás idején nem szabad k betűs ételeket, zöldségeket fogyasztani. Ezzel éppen hogy sok egészséges, tartalmas zöldségtől és gyümölcstől fosztanánk meg szervezetünket.

 

Mozgás nélkül nem megy?

Kép – kérdeztem Dudás Katalint, hiszen nagyon gyakori, hogy a fogyózni vágyó kisgyerekes anyák úgy érzik, erre már végképp nem tudnak időt szakítani.

– Azt szokták mondani, hogy a fogyásban nagyon sokat segít a sport, de kizárólag a testmozgás segítségével nem lehet lefogyni. A mozgás mindenképpen fontos a kismama életében. Sokan mégis hanyagolják, mondván, mozognak ők eleget, futnak a pici után, emelgetik, és így tovább. Csakhogy ez a mozgás nem AZ A MOZGÁS, amely a szervezetre valóban jótékonyan hatna. Ha így lenne, akkor a takarítónők lennének a legfittebb és legcsinosabb bombázók, hisz ők az egész napjukat végigmozogják nagyon intenzíven! Ám az eredményt az a tudatállapot, illetve motiváció befolyásolja döntően, AHOGY a mozgást végezzük. Mindenképpen érdemes tehát valamilyen sportnak helyet szorítani az életedben, de hogy ez pontosan mi legyen, az egyéni körülményektől függ.

Mivel a kismamák könnyen kimerülnek, tapasztalatom szerint az energetizáló mozgások, például a jóga (www.agamayoga.com/budapest), a pilates, az intimtorna, a NIA (www.nia.hu) válik be leginkább. Valamennyi túlmutat a puszta fizikai síkon, ettől élvezetesebb, feltöltőbb, energetizálóbb a hatásuk, ugyanakkor csak annyira veszik igénybe a szervezetet, amennyire az adott körülmények közt lehetséges.

 

Az edzőteremben, a megerőltetőbb dinamikus mozgásformáknál könnyen túlhajthatják magukat a nők, ami nem szerencsés. Jótékony és eredményes, ha szakember segítségével állítasz össze olyan mozgássort, amelyet mindennap el tudsz végezni. Ha ez csak tíz-tizenöt perc, az is rengeteget számít! Én is szoktam ilyet javasolni az ügyfeleimnek, és nagyon jó eredményekről tudunk beszámolni.

 

  • W. Ungváry Renáta
  •